tirsdag 24. november 2009

Muntlig arbeid i norsken

I går jobbet jeg med muntlig i begge norskklassene mine. Elevene løp opp på tavla og trakk hver sin oppgave som de hadde 10 minutter på å løse med bruk av alle hjelpemidler. Da tiden var ute, satte alle seg på pultene sine og måtte svare en og en. Når de hadde svart, kunne de sette seg.



Neste gang skal jeg gi dem oppgavene på forhånd så de kan forberede seg hjemme, og så får de ikke bruke hjelpemidler når de får 10 minutter for å svare. Så får vi se om de har lært seg emnet og kan svare i klassen.



Dette er en fin måte å repetere stoff på, og samtidig sikrer det differensiering, fordi de kan velge oppgavene selv. Kanskje kan jeg putte oppgavene i kategorier etter vanskelighetsgrad når jeg henger dem opp på tavla, så de som vil ha lette oppgaver, lett kan finne dem?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Om meg

Bildet mitt
Jeg har studert nordisk hovedfag, tysk og drama grunnfag i Trondheim på NTNU. Har jobbet på Dønski vgs tidligere, og jobber nå på Asker vgs som norsklærer og avdelingsleder med særlig fokus på utviklingsarbeid. Jeg har vært med på å skrive Epos og Grip teksten, lærebøker i norsk for videregående skole. Jeg er opptatt at å variere undervisningen og at elevene skal jobbe mest mulig med ulike oppgaver.