onsdag 2. november 2011

Skrivetrekanten kan hjelpe elevenes tekstproduksjon

Jeg forsøker å bli enig med meg selv i hva slags tilbakemelding elevene har mest nytte av når de skal få tilbake tekstene sine i fordypningsemnet. De skriver spennende om bøkene de har lest, men mye strander litt på innholdsplanet. Kanskje særlig når de skriver om krim. Jeg vil så gjerne at de skal skrive om formen og formålet også. Kanskje kan teksttrekantin til Jon Smidt være noe å se på sammen med elevene? Nå bruker han denne mest som verktøy når eleven skal skrive selv, men det erer et poeng at når man skal se på en tekst, så må man faktisk tenke på at den har tre sider - innhold - form og formål - og skal man skrive interessante artikler og tolkninger om bøker, så må man være innom alle tre sidene av denne trekanten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Om meg

Bildet mitt
Jeg har studert nordisk hovedfag, tysk og drama grunnfag i Trondheim på NTNU. Har jobbet på Dønski vgs tidligere, og jobber nå på Asker vgs som norsklærer og avdelingsleder med særlig fokus på utviklingsarbeid. Jeg har vært med på å skrive Epos og Grip teksten, lærebøker i norsk for videregående skole. Jeg er opptatt at å variere undervisningen og at elevene skal jobbe mest mulig med ulike oppgaver.