mandag 14. januar 2013

Tverrfaglig skriveprosjekt

På Asker vgs jobber vi med et tverrfaglig prosjekt der vi utforsker elevenes fagskriving. Målet vårt er å gjøre elevene til bedre fagskrivere; lære dem hvordan de kan bygge opp teksten sin, bruke fagbegreper og gjøre faglige refleksjoner. Det som slår meg stadig når vi jobber sammen om dette er at elever synes det er tungt å komme igang med skriving. Hva kan det komme av? Det er akkurat som om de tenker at det å skrive er en stor og omfattende prosess. Og så merker jeg at jeg tenker det selv også når jeg skal skrive. Det må liksom bli så bra med en gang. Men det å skrive kan også være å utforske tanken. Dette jobber vi en del med i prosjektet vårt, og mange lærere i prosjektet har blitt flinke til å utfordre elevene til å skrive litt og ofte. De skriver uten å skulle levere noe. De skriver for å forberede seg, for å stoppe opp og tenke over det vi gjennomgår, for å fordberede hva de vil si om emnet, eller for å sette igang tankene. Denne kontinuerlige skrivingen kan vi så bruke når vi siden skal gjøre større arbeid, og da blir det plutselig ikke så stort og vanskelig og krevende likevel.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Om meg

Bildet mitt
Jeg har studert nordisk hovedfag, tysk og drama grunnfag i Trondheim på NTNU. Har jobbet på Dønski vgs tidligere, og jobber nå på Asker vgs som norsklærer og avdelingsleder med særlig fokus på utviklingsarbeid. Jeg har vært med på å skrive Epos og Grip teksten, lærebøker i norsk for videregående skole. Jeg er opptatt at å variere undervisningen og at elevene skal jobbe mest mulig med ulike oppgaver.