-->
Kunnskapsministeren sier i Aftenposten i dag at ”Elevene lærer for lite” http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Torbjorn-Roe-Isaksen-skriver-Fem-ting-jeg-har-lart-som-kunnskapsminister-7880882.html og han presiserer at ”… tallene tyder på at forskjellene ikke kan forklares med hvor mye penger som brukes. Det handler trolig om hvordan kommunen er som skoleeier, om lærerkorpset, om skoleledelse – og, kanskje, om kultur. Det sies at kultur spiser struktur til frokost, og organisasjonsendringer er i hvert fall ikke nok til å heve kvaliteten i norsk skole ytterligere. Vi må bygge en kvalitetskultur i hver enkelt kommune, på hver enkelt lærerutdanningsinstitusjon og på hver enkelt skole. Da må skoleeierne – kommunene og fylkene – gjøre jobben sin” mener Røe Isachsen
Men hvordan bygge en skolekultur som setter elevenes læring
i sentrum? Og hvem har egentlig ansvaret når vi ikke får det til? Er det skoleledelsen
som ikke setter klare og tydelige nok mål eller som ikke prioriterer elevenes
læring som det aller viktigste når vi utøver ledelse? Hvilken ledelse virker ifølge
ledelseslitteraturen og hvordan kan skoleledelsen sørge for at elevenes læring
er det viktigste i alt vi gjør og i alle de overordnede målene vi styrer etter?
Ledelse som ligger nær det pedagogiske, nær det
skolefaglige, det er den viktigste ledelsen skolen kan bygge på, men hvordan
defineres denne og hva sier forskning om hvilket lederskap som er best for
skolen? I den generelle ledelseslitteraturen er det transformasjonsledelse som
vektlegges som den mest effektive. Men når det gjelder skole, kan det se ut som
om det relasjonelle gir mindre effekt enn man kunne forvente. Selv om den relasjonelle
ledelsen gjerne er den vi som skoleledelse har en tendens til å velge først og
oftest. Imidlertid ser vi ofte at når skolen skifter perspektiv, får vi en
gevinst på elevenes læring og slik retningsskifte forutsetter kanskje gode
relasjoner, eller kanskje gjør det ikke det?
gå i samme retning og kose oss, eller få noen utfordringer?
Ofte hører vi at man må utvikle en
god kultur, vi må være samstemte, gå sammen i samme retning, men kanskje må vi
snu oss vekk fra det relasjonelle for virkelig å få til utvikling? Den rektoren
som vil få til en endring, snu en trend slik at organisasjonen dreier mot mer
fokus på elevenes læring, vil få til mer. Da er det ikke relasjonsledelse som
er tingen først og fremst.
Instructional leadership kan medføre at medarbeiderne i en
periode blir misfornøyde, men kanskje må det til for å få bedre resultater på
elevsiden? I hvert fall bør man som leder kunne leve med svakere resultater på
medarbeiderundersøkelsen en periode mens man som leder trykker på for å snu en
trend og ha fokus på elevenes læring. Vi må bestemme oss for hva som er innerst
i sirkelen, og innerst i prioriteringssirkelen for skoleledelsen må elevenes
læring stå.
Scheerens (2912), metastudier viser at det er problemer med
å finne effekten av ledelse på elevenes læring. Forskning er altså ikke entydig
i hva slags ledelse som fungerer best i skolen. «In our own work we
consistently find effect sizes in the order of 0.05, while some other
meta-analyses have found much higher effect sizes. We have no clear explanation
for this fact…The vote count procedure on the 12 direct effect studies pointed
out that of a total of 94 replications, i.e. associations between leadership
and student achievement, 70 were none significant, 4 significant negative and
20 significant positive» (p. 141)
Denne metastudien er
helt fersk, og likevel kan den ikke gi oss et entydig svar på hva slags ledelse
som fungerer best. Hvordan kan vi da som skoleledere forholde oss til forskning
på ledelse og gjøre valg for eget lederskap? Kanskje er resultatene fra
forskningen ulik fordi konteksten er ulik? Uansett må vi være forsiktige med
tolkning av forskningsresultater.
Day et al (2009)
påpeker også disse motstridende funnene i forskningen, og understreker at det
ikke finnes noe entydig svar på hva slags ledelse som virkelig fungerer i
skolen: ”their study provides evidence of an increasingly
sophisticated understanding of the strong links that have traditionally been
thought to exist between school leadership and student achievement (p 191). Yet
, the actual findings of their quantitative analyses hardly show any effect,
direct or indirect, on pupil outcomes.” Min utfrodring som leder blir å
velge ut, bestemt ut fra egen kontekst hva slags ledelse som vil fungere hos
meg, gjerne begrunnet i forskning, men stadig med en bevissthet om at
forskningen ikke kan gi et entydig svar. Det svaret må jeg finne selv som
leder. En rimelig stor grad av skepsis knyttet til ledelsesforskningen er også
sunn, når man skal tilpasse lederstilen til egen skole.
Jorunn Møller
bekrefter denne tanken når hun understreker at mens forskere i andre land er
forankret i forskningstradisjonen School Effectiveness og School
Improvement er de norske og danske forskere mer opptatt av å studere ”opptatt
av å studere ledelse som aktivitet og samhandling.» (Møller 2006:274). Men
hva skal samhandling bidra til i skolen? Hvilken avhengig variabel er vi
faktisk mest opptatt av å sette i sentrum når vi skal tilrettelegge for god
skoleledelse? Hvordan sikrer vi at lederskapet ikke sklir over fra å handle om
elevenes læring til å handle om helt andre ting?
fem dimensjoner for skoleledelse - viviane robinson
Flere case-studier
kan beskrive dette, blant annet Robinsons: «The first thing I learned in
doing the analysis is that of the hundreds of thousands of studies about
educational leadership only a minuscule proportion of them have examined the
impact of leadership on any sort of student outcome. This, in itself, shows the
radical disconnection between research on educational leadership and the
core business of teaching and learning.»
(Robinson 2011, p. 8)
Viviane Robinsons
sentrering av elevenes læring i lederskapet er viktig. Vi bruker ufattelig mye
krefter på å finne ut hva vi må ha fokus på, istedenfor å snakke presist om
elevenes læringsutbytte. Mange mener at man ikke kan måle elevenes
læringsutbytte presist. Men det kan man, og det må man ifølge Robinson for å få
til god skoleledelse. Riktig nok krever det at man som skoleleder har mye data
tilgjengelig og bruker den, ikke til å være datastyrt, men datainformert i de
valgene man tar som skoleleder.
Problemet er ikke at
vi ikke kan måle effekten av ledelse eller lederskap, men at vi ikke kan få et
entydig svar fra forskningen på hva slags ledelse som fungerer uansett. Derfor
kan case-studier gi oss et sannere bilde som vi kan bruke i egen kontekst. Her
kan vi se om det er samvariasjon mellom at ledelsen driver og trykker på
elevenes læring og at elevene lærer bedre og mer. Dette kan gi indikasjoner på
at ledelsen fungerer i slike case som studeres. Litteraturen kan gi oss en form
for innsikt, men vi må ta høyde for at den ikke gir det hele og fulle bildet på
entydig sterke sammenhenger på ledelsesadferd som påvirker elevers læring på
min skole. Hvis vi ser inn i litteraturen, ser
vi at ledelse som har visjon og mål som samsvarer med ledelse som sier
at elevers læring er viktig, skaper skoler der elever lærer utover det normale.
Skoler som også har resultatfokus og bruker energi på å studere disse for å
tilpasse lederskapet til dette, ser ut til å få resultater. Men dette er
kontekstuelt betinget. I nyere norsk litteratur finner vi studier av
enkeltskoler. Slike studier må vi være forsiktige med å ta innover oss ukritisk
uten å tenke at ledelse alltid er kontekstuelt betinget: ”Skoleledere som oppga
ha å fokus på elevenes prestasjoner, gjennomsnittlig hadde høyere
prestasjonsnivå blant elevene enn skoleledere med mindre fokus på dette” (Opheim
mfl. 2013, 37)
Hva er det egentlig å ha elevers læring i sentrum for alt vi gjør?
Nøkkelspørsmålet for
å få til god ledelse er: Hva er det egentlig
å ha fokus på elevers prestasjoner? Hva inneærer det for meg som leder? Hvilke
konsekvenser får det for mitt lederskap? Hva er de viktigste variablene som jeg
må ta hensyn til for å få til bedre læring for alle elever? Da må vi uansett
sortere og prioritere hva som er viktig. Da blir det lettere å ta bort det som
ikke er viktig for elevenes læring og finne ut det som skal ha mindre vekt for
lederskapet.
Vi kan snakke om to
konstruktive nivå for å få til god ledelse i skolen. Den første er
instructional leardership, der ledelsesadferden ligger tett på undervisningen.
Robinson (2011) definerer denne lederstilen når rektor…
•
aktivt deltar i de profesjonelle
læringsprosessene og utviklingen av sine lærere.
•
diskuterer undervisningen med sine ansatte og
blir sett på som en kilde for å få råd og veiledning
•
er mer tilgjengelige og har mer kunnskap om
saker som angår undervisning enn sine kollegaer i lavt presterende skoler
•
har et aktivt overblikk over og koordinerer
undervisningsprogrammer
•
er aktivt involvert i kollegiale diskusjoner
om betydningen av undervisning og dens effekt på elevenes læring
•
er aktiv i klasseromsobservasjon og
påfølgende tilbakemelding
•
vektlegger at de ansatte systematisk
kontrollerer elevprogresjonen og at testresultater blir brukt for forbedring
Hele lederteamet må
ha denne lederadferden i alt vi gjør som skoleledelse og vi må være informert
av relevante data når vi tar avgjørelser som fører oss til denne adferden. Hva
må leder gjøre for å få til instructional leadership? En slik leder må
modellere og tørre å diskutere og være tydelig på mål og verdier for skolen og
veien man tror på er riktig å gå for å komme dit.
Hvilke typer
aktiviterer eller adferd må rektor ha for å løfte skolen fra lavtskårende til
høytskårende? Wahlstrøm definerer slik adferd som instructional actions:
•
Handler
om hvordan rektorer involverer og oppfører seg for å påvirke undervisningen
•
«Instructional
actions» innebærer at rektoren tar tydelige grep i sin samhandling med lærerne
rundt deres utvikling
•
Dette
omfatter tiltak hvor rektoren har direkte observasjoner og samtaler med
lærerne, i deres klasserom og i teammøter
Høytskårende rektorer har en stor oppmerksomhet rundt
undervisning og læring på sin skole mens lavtskårende rektorer delegerer
ansvaret til andre, hevder Wahlstrøm på følgende måte:
•
En
høytskårende rektor har møter og samtaler med lærerne for å sjekke undervisningsplanen
og diskutere dens relevans for de mål som er satt for leksjonen
•
En
lavtskårende rektor delegerer slike oppgaver til personer som ikke hadde en
rolle i å evaluere lærerne og dermed ikke har initiativ til å gi noen form for
negativ tilbakemelding til lærerne
Utfordringen ligger
ikke i at rektor delegerer, men at rektor delegerer til feil person, til en som
ikke har dette ansvaret. Et eksempel på slik delegering kan være å sette i gang
kollegavurdering istedenfor skolevandring som utføres av leder. Da kan det
forst skje at innholdet i aktiviteten ikke blir meninsfull nok til å sørge for
kvalitet. Svakheten ved tiltaket ligger i at rektor har delegert ansvaret til
noen som ikke har det ansvaret, de premissene og de forutsetningene for å sette
trykket på det som virkelig er viktig og det som er en del av målet om å sørge
for bedre læring for elevene. Hvis et slikt tiltak likevel lykkes – er det da
flaks eller er det fordi ledelsen har sørget for gode nok premisser og føringer
for aktiviteten? Og hvor lett er det å legge slike føringer som ikke blir ulne
og utydelige? Konklusjonen blir da at en som vil være høytpresterende rektor
ikke kan delegere et litt utydelig ansvar til en som ikke har de rette
forutsetningene for å få gjennomført tiltaket etter hensikten. Da er det bedre
å la det være.
instructional leadership: direkte og hyppig samhandling med lærerne, gjennom formativ vurdering av undervisning og læring
Selvregulering
fremstår som et sentralt stikkord. Klarer vi å lede på en slik måte at det som
delegeres settes bort til lærere som er selvregulerte etter felles forankrede
mål, satt gjennom tydelig ledelse. Når vi har god ledelse kan vi få de indre
motiverte, autonome lærere som vi kan stole på at vil være selvregulerte
innenfor de rammene vi ønsker til å utføre et arbeid som vil hjelpe oss til å
sette positivt fokus på elevenes læring. Hvordan skape slik god ledelse? Igjen
kan vi se til Wahlstrøm som definerer instructional leadership-handlinger som
”direkte og hyppig samhandling med lærerne, gjennom formativ vurdering av
undervisning og læring”. Han viser forskjellen på aktivitet som gir henholdsvis
høy effekt og lav effekt:
•
Både høyt- og lavtskårende rektorer beskrev
seg som «veldig synlige» og rapporterte om hyppige besøk i klasserommene
Wahlstrøm forklarer at det som derimot skiller
høytpresterende og lavtpreseterende rektorer er grunnene og fremgangsmåten ved
utførelsen av disse besøkene som følger:
•
Høytskårende
rektorer foretok observasjoner av klasseromsundervisning for korte perioder av
gangen og besøkene var som regel spontane
•
Disse
rektorene hadde en tro på at alle lærerne, uansett erfaring, kunne lære og utvikle
seg og dette synet preget bakgrunnen for besøkene og tilbakemeldingene som var
direkte og umiddelbare
Klasseromsobservasjonene
til de lavtskårende rektorene derimot, hadde ikke et slikt veiledende formål. Observasjonene
var ofte planlagt på forhånd slik at lærerne visste når rektoren skulle komme
på besøk. Lærerne fikk videre lite eller ingen tilbakemelding på bakgrunn av
disse besøkene
•
Disse
rektorene fokuserte i større grad på formelle, summative observasjoner som ga
begrenset og lite truende tilbakemelding, hovedsakelig rettet mot lærere som
ikke var fast ansatt
•
Disse
rektorene knyttet ikke sine observasjoner til en diskusjon om
undervisningspraksis eller til en overordnet innsats for å samle lærerne rundt
en visjon for skolen
Er det da sånn at
kollegaveiledning som tiltak er et tåpelig og meningsløst tiltak? Ikke
nødvendigvis, men man må kanskje sette det mer i system og lage noen tydeligere
strukturer for tiltaket? Vivane Robinsons fem dimensjoner kan være med på å
forme slik tiltak; det handler om tydelige mål og forvetninger, strategisk bruk
av ressurser i utvalget av hvem man plukker ut til å kollegaveilede, fokus på å
definere hva slags kriterier som skal gjelde for kvalitet i undervisningem og
sist men ikke minst huske på at lærernes utvikling må være hovedhensikten med
tiltaket.
Ofte vil vi oppleve
at noen små justeringer i et allerede tenkt opplegg, kan være avgjørende for at
det går fra middelmådig og ubetydelig for elevenes læring til å ha stor effekt
som fører til bedre læring. Under skisserer jeg et tiltak som er en spissing av
en ullen kollegaveiedningsaktivitet vi har gjennomført litt etter
innfallsmetoden tidligere. Utgangspunktet er læreres egendefinerte
forbedringsområder sett på bakgrunn av en undervisningsvurdering som elevene
har gjort av deres undervisning.
Et tiltak vi har brukt tidligere har vært å la ledere skolevandre. Men er det effektivt nok? Får vi nok ut av dette tiltaket? Dersom vi hadde involvert lærere ville vi kunne få en dobelt effekt - de høytprestrende ville kunne lære av de lavere presterende og de ville kunne støtte hverandre. I løpet av en arbeidsdag kan flere lærere være aktive med å observere hverandres undervisning. En mulig timeplan for å samle inn bevis for det vi vil se på kunne sett slik ut:
08.15 –
09.00: Gruppen møter
avdelingsleder og ser på resultater for utvalgte områdersom har sett på på
forhånd. PULS-rapport som utgangspunkt. Hvor er det et gap når det gjelder
målene i HP og resultatene i rapporten slik vi ser det?
09.00-
10.00: Gruppen
diskuterer kriterier for dagens observasjon og settes sammen i besøkspar for
dagen
10.00 –
10.45: Besøk 1 – kollegabesøk. Vi
ser på ett utvalgt kriterie, for eksempel bruken av åpne spørsmål eller hvordan
læreren sørger for elevaktivitet knyttet til tydelige mål
10.45 –
11.35: Elevintervju og granskning
av arbeidsplan i faget.
11.35 –
12.15: Lunsj og
veiledningssamtale med obeservert lærer og obeservasjonsteamet.
12.15 –
13.00: Besøk 2 – kollegabesøk. Vi
ser på ett annet utvalgt kriterie, for eksempel elevers egenevaluering. Hvordan
læreren ber elevene vurdere hva som er lært og hvor veien må gå videre.
13.00 –
14.00: Elevintervju og granskning
av vurderingsarbeid: Elev fra gruppen viser eksempel på elevarbeid og lærers
evalueringer av arbeidene.
14.00-
14.30: Veiledningssamtale
mellom observert lærer og obeservasjonsteamet. Leder lytter til
veiledningssamtalen.
14.30 -
15.35: Oppsummerende møte med
avdelingsleder. Hva fant dere av styrker og svakheter? Hvilke bevis fant dere
for dette? Hva er deres forslag til forbedring?
Resultater fra undevisningsvurderingen kan videre gi hver enkelt lærer ideer til hva slags
områder de
ønsker forbedring på. Et forarbeid for de som skulle åpne klasseromsdøren kunne
være å identifisere ett punkt som de ønsker kollegaobservasjon
på. Dette kan være
utgangspunktet for kollegabesøket og for en tilbakemelding
til læreren. I tillegg kan
observatørparet få et skjema for observasjonen slik at det blir lettere å vite hvam man skal
obeservere.
Lærerens eget forbringsområde fylles ut av læreren på forhånd og derette kan observatørene gjøre notater i et skjema som kan se slik ut:
MÅL
|
Styrker
|
Neste skritt
|
Resultat på skolenivå
|
||
Observasjon
|
||
Gransket eksempel (for eksempel mål for timen, vurdert elevarbeid, arbeidsplan
eller liknende)
|
||
Elevintervju
|
Det er mange måter å sette skoleutvikling i et tydeligere system på. Jeg tror man må skape gode rammer og systemer for at ikke utvikling skal stagnere i ullenhet og diffuse tanker. Jeg har en god kollega på en skole i Oslo. De har fått til
utvikling fordi de har skapt veldig gode og tydelige samarbeidsarenaer. En
studie av deres skole presenterer dette arbeidet slik: De har bygget ”… en pedagogisk plattform med sterke
retningslinjer for hvordan pedagogene skal forholde seg til sine elever, og
dermed en tydelig forventing til den pedagogikken som skal gjennomføres i
klasserommene. Disse retningslinjene, disse prinsippene og disse forventningene
eksisterer ifølge rektor i rektors hode, de eksisterer hos den øvrige ledelsen
og de eksisterer i lærerkollegiet. De handler om læringsmiljø og klasseledelse.
I følge rektor er dette fundamentet for alt de gjør. «Dette har fokus hele
tiden. Vi mener det at det er dette som er grunnmuren for en skole. Og når det
funker, så kommer det andre av seg sjøl” (Markussen og Seland
2013, 39).
Et suksesskriterie
for de aktivitetene de har satt i gang på denne skolen har vært nettopp å skape
en felles plattform og en felles vei å gå der elevenes læring er fokus uansett.
På denne skolen har de gode lærerne også fått de rette utfordringene. Rektor
mener lærerne er indre motiverte og at denne motivasjonen først og fremst
kommer av at standarden gjennomsyrer absolutt alle aktiviteter på skolen, denne
variabelen som handler om elevenes læring er aldri fraværende i noe av det de
gjør på skolen. En høytpresterende rektor må heller ikke nøle med å iverksette tiltak
som man har tro på, for eksempel dette tiltaket med en ledelesstyrt
kollegaveiledningsdag som skissert ovenfor. Min kollega nøler ikke med å
iverksette slike tiltak, men setter det i gang, forankrer det i lederteamet med
en gang, sier han og relatert til den plattformen de allerede står støtt på,
opplever de at de hele tiden forbedrer seg og utvikler seg i riktig retning når
det gjelder elevenes læring.
Hvordan kan vi som skole og orgasnisasjon kontinuerlig
støtte opp under det som skal foregå for å sørge for elevers læring? Vi må da se på det andre konstruktive nivået
for å få til god ledelse i skolen; organisational leadership. Horng (2010)
forklarer dette ledelsesnivået slik: “The Organizational Management model
directs our attention to the managerial aspects of school leadership. Instead
of focusing too much on, for example, classroom management and being too close
to the school’s teachers in terms of guiding and directing them, school leaders
should focus more on their school’s organizational structures. They should pay
attention more to the instruments supporting instructional improvement, how
they are staffing their schools in terms of hiring and firing, how the
resources are distributed, the distribution of teachers among students, and how
more generally they could maintain and improve good working and learning
environments” (Horng et al 2010).
Variabelene her må ligge tett opptil fag og teori som vi tror vil fungere
i vår kontekst og vår ogansisasjon:
·
Ressurser: Ett eksempel kan være tilrettelgginger vi
som ledelse gjør på timeplanen for å gjøre endringer som kan føre til at
lærerne er tettere på elevenes læring.
·
Strukturer: Ett eksempel her kan være fagledere som
er mer aktive pådrivere på utviklingsarbeidet på skolen. Disse er bindeleddet
mellom ledelsen og lærerteamet og gjør det lettere å fokusere det faglige
arbeidet inn mot de rette målsetningene.
·
Systemer: Det å skape nye læringsarenaer;
leksehjelp, studiekafeer, mattemaraton eller tirsdagsaktiviteter som gir
elevene enda en ekstra inngangsport for å lære mer.
Denne delen av forskningen problematiserer hvor mye ledelse som er
nødvendig, eller hvilken grad av organisatorisk ledelse som er nødvendig. (Scheerens
2012) sier:
•
Svake skoler trenger mer ledelse enn
gjennomsnittlige skoler, og en forskjellig innrettet form for ledelse
•
Men de fleste skoler ligger rundt
gjennomsnittet, og det er relativt få lavt- eller høytpresterende skoler
(5-10%)
Her er det et
handlingsrom når det gjelder rutiner som ledelsen kan ha, mener Scheerens å
finne i sin forskning. Slike rutiner kan være rutiner for hvordan lærerne skal
samrbeide, hvordan skoledagen skal struktureres, hva man som skoleledelse må
passe på å ha på plass. Skoleledelse som skal fungere optimalt må velge ut
kjerneprosesser og analysere disse i forhold til om de sørger for at vi skaper
verdier slik vi ønkser gjennom å opprettholde disse rutiene. Da er skoleledelsen ikke bare på et
strukturelt system, men også på et meta-plan der vi analyserer kjerneprosesser
opp mot generering av verdiskapning. Skolelederne blir altså ikke bare
pådrivere men også kontrollører i følge innovasjonsforskninen: «..school leaders as
meta-controllers need to have a broad overview of key areas of organizational
functioning, a keen eye for self steering and self organization and a detached
attitude of taking matters in their own hand (diverting from meta- to
direct-control)» (Scheerens 2012, 147).
Scheerens studie foreslår
at gjennomsnittlige skoler kan klare seg med en «lean» form for ledelse.
Lederskap her kan altså være «lean» og indirekte tilretteleggende. Studien har
sammenlignet «lean» form for lederskap til «meta- control», som kan bli tolket
som å instrumentere kontrollen av andre aktører på skolen (146). Under normale
omstendigheter, er det lite behov for overvåking av lærere og deres
undervisning, men når man er på vei mot kvalitet, må man nok balansere ledelsen
godt innenfor ”lean”-planet og ”meta”-planet.
Hvis vi legger
sammen instructional leadership, organizational leadership og
metakontrollerende lederskap, vil vi altså ett sted i mellom der, relatert til
egen kontekst, finne en måte å drive suksessfylt skoleledelse. Er det
vanskelig? Det kan være det, men muligheten ligger i metaplanet – det at
lederen reflekterer over hensikten med lederskapet og gjennomføringskraften og
gjennomføringsmuligheten på egen skole.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar