onsdag 18. mars 2015

Intervjuguide for veiledende par om skoleutvikling og skoleledelse


På ledertrening ved BI med Lars Asle Einarsen har jeg laget en intervjuguide som jeg brukte for å intervjue en kollega som er inspektør ved en ungdomsskole. Denne intervjuguiden laget jeg på følgende måte:

Trinn 1: Kartleggingssamtale på ca 30 minutter, der min kollega fikk beskrive sin sistuajon med rammebetingelser, fakta og beskrivelse av nå-situasjon. Denne informasjonen fikk jeg uten at verken hun eller jeg gjorde vurderinger av typen; hvor har dere størst utfordringer, hvilke kvaliteter har skolen, hva burde endres for å få til forbedringer. Ingen slike vurderinger var med i kartleggingssamtalen.

Trinn 2: På bakrunn av opplysningene jeg fikk, dannet jeg meg et bilde av hvilke utfordringer skolen hadde og hva min kollega trengte hjelp til å snakke om. Jeg utformet derfor spørsmålene slik at vi fikk snakket om disse tingene. Intervjuguiden under er likevel generell nok til at jeg ville kunne bruke den på min skole og leggeet  helt annet innhold i mine svar.

Trinn 3: I intervjusituasjonen satt vi av 30 minutter til at jeg stilte spørsmål. Det var viktig for meg at jeg ikke kom med egne synspunkt av typen; dette kjenner jeg meg igjen i, hos oss har vi løst en likenende situasjon ved at.... Det var bare kollegen min som skulle reflektere over mulige svar. Mine løsningsforslag var ikke relevante i denne sammenhengen.

Her er intervjuguiden slik utganspunktet var. (Den ble ikke helt slik når vi først satte igang å prate.)





Din lederrolle

·        Hvordan opplever du ditt engasjement og glede over den jobben du gjør? Er du inspirert, gleder deg til jobben? Føler du at du har de ressursene som trengs for å gjøre jobben?

·        Hvordan er autonomien til deg som inspektør? Har du mulighet til å lede lærere og fagteam slik du mener er best? Hva hindrer deg og hva hjelper deg?
 

Samarbeid


·        Er det fleksibelt eller statisk nå det gjelder hvordan dere jobber sammen som ledelse? Hvilken støtte opplever du fra rektor? Hvor tilstede opplever du at rektor er?

·        Hva beskriver klimaet deres? I hvilke sammenhenger er det rom for uenighet og meningsutveksling og når tipper det over i negativitet eller uenighet?

·        Er det fellesskapstenkning på å løse problemer eller må dere jobbe med dette? Hvordan kan dere jobbe med dette?
 

Innflytelse og medbestemmelse


·        Hvis du tenker på hvordan lærerteamene jobber – hvilken innflytelse har den enkelte lærer i teamet på hvordan de samarbeider om arbeidsoppgavene?

·        Hvilke rammebetingelser gjelder for de fagansvarlige? Hvordan er dialogen mellom ledelse og fagansvarlige?

·        Hvilken mulighet har de fagansvarlige for å påvirke beslutninger som tas for skolen, slik de ser det på bakgrunn av arbeidet i fagteamene?

·        Hvordan går ledelsen fram for å involvere lærerne i beslutninger som skal tas for undervisningen?

·        Hvordan følger ledelsen opp det timeplanlagte fagsamarbeidet? Brukes elevdata? På hvilken måte? Setter dere dere inn i referater, besøker møter, snakker med fagansvarlige og lærere?

·        Hvilke organisatoriske tiltak ser du at dere som ledelse kan ta for å synliggjøre lederstøtten til de fagnasvarlige? Kan dere sette av møtetid og i så fall hvordan vil du utforme slike møter?
 

Identifisering av utfordringer


·        Hva er de største belastningene for lærerkollegiet av følgende fire dimensjoner?

å bli sett å verdsatt

å få tilstrekkelig og hyppig tilbakemelding

å få nok informasjon

å få tilstrekkelig praktisk, instrumentell hjelp fra ledelsen i hverdagen

·        Hvilke punkter er svakest for de ulike lærergruppene deres? Hva kan dere som ledelse gjøre for å styrke de områdene dere ser dere har utfordringer?

·        Hvordan opplever lærerne fagansvarliges rolle? Har de tillit til arbeidet fagansvarlig gjør? Hvorfor og evt hvorfor ikke?

Motivasjon og støtte


·        Hvordan har dere som ledelse jobbet med motivasjon hos de ansatte? Hva har dere gjort for å prøve å kople dem på igjen, de som har meldt seg litt ut av fellesskapet? Hvordan legges fellesmøtene opp? Har dere motivasjonsøkter der?

·        Finnes det følelsesmessige konflikter mellom ansatte? Hvordan har dere løst det?

·        Har alle ansatte mulighet for personlig vekst og utvikling? Er det noen som har flere muligheter enn andre? Hvilke er i så fall det og hvorfor er disse lærerne prioritert? Hva gjør det med andre at noen utvikler seg i positiv retning, mens andre ikke gjør det?

·        Hvordan opplever lærerne jobbkrav og tidspress? Har de innflytelse på arbeidsutførelsen av egne arbeidsoppgaver? Hva kan eventuelt endres for å få dette bedre enn dere gjør i dag?
 
 
Trinn 4: Etter intervjuet satte jeg meg ned og skrev hvilke svar jeg følte hadde kommet fram gjennom samtalen. Jeg tillot meg også å komme med noen oppfølgende spørsmål og noen råd om hvordan kollegaen min kunne tenke videre for å fortsette utvklingen i riktig retning.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Om meg

Bildet mitt
Jeg har studert nordisk hovedfag, tysk og drama grunnfag i Trondheim på NTNU. Har jobbet på Dønski vgs tidligere, og jobber nå på Asker vgs som norsklærer og avdelingsleder med særlig fokus på utviklingsarbeid. Jeg har vært med på å skrive Epos og Grip teksten, lærebøker i norsk for videregående skole. Jeg er opptatt at å variere undervisningen og at elevene skal jobbe mest mulig med ulike oppgaver.